آزمایشگاه تحقیقاتی محرکه¬های الکتریکی

تعداد بازدید:۷۲۲۹

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

گروه مهندسی برق-قدرت

آزمایشگاه تحقیقاتی محرکه‌های الکتریکی

سرپرست: دکتر محمدباقر بناءشریفیان

رسالت

گروه تحقیقاتی محرکه­های الکتریکی در سال 1385 به سرپرستی دکتر محمدباقر بناءشریفیان با هدف تحقیق و بررسی روی محرکه­های الکتریکی، ماشین‌های الکتریکی خطی، و خودروهای برقی و هیبریدی، جهت استفاده از ایده­های نوین در این عرصه، عملی­سازی پایاننامه­های کارشناسی ارشد و رساله­های دکتری، و نیز در صورت امکان جذب پروژه­های تحقیقاتی صنعتی و نیمه­ صنعتی به دانشگاه جهت افزودن ارتباط صنعت با دانشگاه و در صورت امکان اخذ درآمدی در حد تخصص گروه و آزمایشگاه، تشکیل شده است.

دانشجویان دکتری فعال آزمایشگاه

1- خانم مهندس دنیز زرگری‌افشار

2- آقای مهندس آرش موسایی­علیار

3- آقای مهندس هادی آقایی

4- آقای مهندس وحید نعمت­زاده­مینق

5- آقای مهندس محمد احمدپور

6- خانم مهندس ساناز حاتمی

پروژه‌های تحقیقاتی اتمام‌شده آزمایشگاه

1-   طراحی و ساخت یک کنورتر DC-DC چند­سطحه غیرمغناطیسی، با مینیمم EMI برای سیستم دو ولتاژی اتومبیل (طرف قرارداد دانشگاه تبریز-قطب علمی مکاترونیک)

2-  طراحی و ساخت برد 32 بیتی کنترل برداری موتورهای القایی (طرف قرارداد دانشگاه تبریز)

3-  طراحی و ساخت و تدوین دانش فنی سیستم محرکه AC و 4kW و 0~300rpm و 10~110V با بازده بالا و بدون گیربکس کاهش دور برای محرکة زیردریایی (طرف قرارداد وزارت دفاع با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز)

4-  اعمال اثرات اشباع مغناطیسی و تلفات اهن در کنترل برداری موتورهای القایی تک‌فاز (طرف قرارداد امور پژوهشی دانشگاه تبریز)

5-  خودروی برقی-فاز صفر (طرف قرارداد مرکز کارآفرینی دانشگاه تبریز)

نمونه‌هایی از ژورنا‌ل‌های چاپ‌شده مستخرج از پروژهای تحقیقاتی آزمایشگاه

[1]. Sara Hazrati, Mohammad Bagher Bannae Sharifian, Mohammad Reza Feyzi, Ebrahim Babaei, “Developed configuration of stacked multicell topology with reduced DC voltage sources”, International Journal of Circuit Theory and Applications, Viley, 2021, Vol. 49, Iss. 12, pp. 3941-3965.

[2]. M. Sahebjam, M.B.B. Sharifian, M.R. Feyzi, M. Sabahi, “Novel methodology for direct speed control of a permanent magnet synchronous motor with sensorless operation”, IET Electric Power Applications, 2021, Vol. 1, pp. 728-741.

[3]. M. Nemati, S.H. Hosseini, M.B.B. Sharifian, M. Sabahi, “Common-ground non-isolated high-gain DC/DC converter for low power distributed generation photovoltaic systems”, IET Power Electronics, 2020, Vol. 13, Iss. 12, pp. 2589-2597.

[4]. M. Ebadpour, M.B.B. Sharifian, E. Babaei, “Modeling and synchronized control of dual parallel brushless direct current motors with single inverter”, Computers and Electrical Engineering 70 (2018), pp. 229–242.

[5]. J. Pouladi, M.B.B. Sharifian, S. Soleymani, “A New Model of Charging Demand Related to Plugin Hybrid Electric Vehicles Aggregation”, Electric Power Components and Systems, 45(9), pp. 964–979, 2017.

[6]. J. Pouladi, M.B.B. Sharifian, S. Soleymani, Determining charging load of PHEVs considering HVAC system and analyzing its probabilistic impacts on residential distribution network”, Electric Power Systems Research, 141, pp. 300-312, 2016.

[7]/ S. Masoudi, M.R. Feyzi, M.B.B. Sharifian, “Force Ripple and jerk Minimization in double sided Linear Switched Reluctance Motor Used in Elevator Application”, IET Electric Power Applications 10 (6), 2016, pp. 508-516.

[8]. M.H. Holakooie, A. Taheri, M.B.B. Sharifian, “MRAS Based Speed Estimator for Sensorless Vector Control of a Linear Induction Motor with Improved Adaptation Mechanisms”, Journal of Power Electronics (JPE 15-5-14), 2015, Vol. 15, No. 5, pp. 1274-1285.

[9]. H. Alipour, M. Sabahi, M.B.B. Sharifian, “Lateral stabilization of a four wheel independent drive electric vehicle on slippery roads”, Elsevier, Mechatronics, 2015, Vol. 30, pp. 275–285.

[10]. H. Alipour, M.B.B. Sharifian and M. Sabahi, “A modified integral sliding mode control to lateral stabilisation of 4-wheel independent drive electric vehicles”, Vehicle System Dynamics, Taylor & Francis, 2014, Vol. 52, No. 12, pp. 1584–1606.

آخرین ویرایش۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱