معرفی گرایش هوا فضا – دینامیک پرواز و کنترل


هوا فضا گرایش دینامیک پرواز و کنترل
پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور و توسعه‌ی پایدار آن بدون گام نهادن در عرصه‌ی فناوری‌های برتر مانند هوافضا، فناوری اطلاعات، زیست‌فناوری میسر نخواهد بود. در این مسیر، فناوری هوافضا دارای دو شاخص ویژه است. از یک سو این فناوری می‌تواند موتور محرک سایر فناوری‌ها بوده و باعث رشد همه‌جانبه در بسیاری از فناوری‌ها گردد و از سوی دیگر دست‌یابی به دانش و فناوری نوین هوافضا از مظاهر اقتدار کشورها به شمار می‌رود. در واقع، هوافضا یک رشته‌ی راهبردی و نشانه‌‌ی پیشرفت در همه‌‌ی کشورهای جهان می‌‌باشد. بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر رشته‌های دانش و مهندسی را فراهم ساخته است.

هدف رشته‌ی دانشگاهی مهندسی هوافضا، تربیت کارشناسانی است که نیروی انسانی مورد نیاز برای طراحی، پژوهش و ساخت در صنایع گوناگون هوافضایی را فراهم سازند. در حقیقیت مهندسی هوافضا مجموعه‌ای از علوم و توانایی‌های علمی و عملی در زمینه تحلیل، طراحی و ساخت وسایل پرنده‌ نظیر هواپیماها، چرخ‌بال‌ها، گلایدرها، موشک‌ها و ماهواره‌ها است. که در این میان تحلیل نحوه ی حرکت یک وسیله در هوا یا فضا و ارائه طرح هایی به منظور بهینه سازی این حرکت، وظیفه‌ی گرایش دینامیک پرواز و کنترل است.

با افزایش نیاز صنایع دفاعی ،‌ نیاز به متخصصین این رشته نیز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر،‌ با رشد ترافیک هوائی و افزایش تعداد مسافران و نیز برای جایگزینی ناوگانهای هوائی موجود با هواپیماهائی با سرعت بالاتر و مصرف سوخت کمتر، نیاز به مهندسین هوا- فضا افزایش خواهد یافت. با گرایش شرکتهای سازنده هواپیما برای استفاده از فناوری موجود در زمینه های جدید، فرصتهای شغلی جدیدی برای این مهندسین بوجود خواهد آمد. بعضی فرصتهای استخدامی نیز در صنایعی که واضحاً با هوا- فضا ارتباطی ندارند ، مانند صنایع اتومبیل سازی ایجاد خواهد شد.

با توجه به ساختار بین رشته‌ای رشته مهندسی هوافضا و کمبود نیروی متخصص این رشته نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است. با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در فرودگاهها در قسمت تعمیر و نگهداری هوایی و همچنین در صنایع دفاع روی طراحی موشک و جنگ‌افزارها فعالیت بکنند و علاوه بر این فارغ التحصیلان می‌توانند روی آئرودینامیک خودروها، سازه‌های خودروسازی و تولید توربین‌های بخار برای تولید برق کار بکنند، لذا افق روشنی در برابر فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

لذا عنایت به موارد فوق و نبود گرایش دینامیک پرواز و کنترل در سطح منطقه از سال 1391 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد این رشته آغاز شده است.